پنل تخصصی مباحث فنی طرح پیشران احیای چاه‌های کم بازده و غیر فعال در پاویون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز

پنل تخصصی مباحث فنی طرح پیشران احیای چاه‌های کم بازده و غیر فعال در پاویون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز

در دومین روز از برگزاری 26 نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی- پنل تخصصی مباحث فنی طرح پیشران احیا چاه‌های کم بازده و غیر فعال، برگزار گردید.

اعضای این پنل تخصصی :
آقای دکتر مطهری، ریاست پنل، مدیر پژوهش فناوری شرکت ملی نفت ایران
آقای دکتر کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت
آقای دکتر براتی، معاون مدیریت نظارت بر تولید وزارت نفت
آقای دکتر کرم‌بیگی، معاون فناوری پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت.

رئیس پارک نفت جناب آقای دکتر کفایتی در خلال سخنان خود در این پنل به موفقیت های زیادی که پارک در حیطه چاه نفت داشته است اشاره کرد و ضمن ابراز امیدواری برای کسب موفقیت‌های بیشتر از اهمیت این موضوع برای پارک صحبت کرد.

در ادامه آقای براتی معاون مدیریت نظارت بر تولید وزارت نفت ضمن تشریح پتانسیل‌های موجود در زمینه بهره برداری مناسب از این موضوع از برنامه‌های وزارت نفت برای ورود جدی تر پارک به این حوزه خبر داد. طبق گفته معاونت مدیریت نظارت بر تولید قرار است این طرح به صورت یک برنامه مداوم در چارچوب سیاست های کلی در این زمینه اجرا شود.
بنابر گفته آقای براتی ۲۵ درصد از چاه های اخیر پتانسیل پایین‌تری جهت استخراج دارند و چاه های فعال چاه های کم بهره بوده اند برای حل این مشکل، از روش ها و روش های جدید در این زمینه استفاده خواهد شد. به عقیده ایشان مشکل بعدی که پارک به شکل جدی به دنبال آن است،  مسئله مالی است که سوالات زیادی در این زمینه مطرح شده و مسئولین مرتبط در این زمینه پاسخگو خواهند بود.

در ادامه این پنل،  شرکت های حاضر در جلسه مشکلات خود را مطرح کردند که اهم آن‌ها مسائل مالی بود که بنابر تاکید این شرکت ها امکان حل این مسائل بدون پشتیبانی ممکن نیست.
معضل بعدی که مطرح شد، در زمینه اجرای این طرح است. شرکت ها سوال داشتند که زمان لازم برای انجام این پروژه چه میزان خواهد بود و نحوه ی تحویل گرفتن چاه و تحویل دادن آن با چه مشخصاتی محقق می‌شود و همچنین چه شرایطی بر نحوه تعامل بین سرمایه گذار و پیمانکار حاکم خواهد بود.

آقای براتی درباره مباحث مطرح شده در مورد بحث تکنولوژی که از سمت شرکت بهره بردار مطرح شده اعلام کرد که نوع تکنولوژی برابر با هزینه مالی است که بر عهده شرکت های بهره بردار خواهد بود که خود شرکت ها باید در نظر بگیرند که چاه ها با چه هزینه و تکنولوژی قابل بهره برداری است.
همچنین بنابر گفته ایشان چاهی که شرایط بهره برداری ندارد به شرکت‌ها واگذار نمی‌شود و چاه های قابل برداشت اعلام و طبق بهره برداری آن استفاده می شود در ادامه آقای براتی در رابطه با بحث فرآورش اعلام کرد که آن بر عهده خود شرکت ها می باشد.
معاون وزیر نفت در ادامه اعلام کرد که در قراردادهای جدید بسیاری از بحث ها اجرا خواهد شد.
ایشان افزود ما :  تمامی تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم از تجربیات و موفقیت های یکدیگر استفاده نماییم و موفقیت جدیدی را خلق کنیم و نظرات تمامی شرکت هایی که مطرح شد بررسی میگیردد و انشاالله بتوانیم اقدامات لازم را مبذول نماییم .

question