رویداد گوگردزدایی و ارتقای کیفیت نفت کوره

رویداد گوگردزدایی و ارتقای کیفیت نفت کوره

به گزارش روابط عمومی پارک، در هفته اول شهریور ماه و همزمان با هفته دولت، روز دوشنبه (6 شهریور) رویداد گوگردزدایی و ارتقای کیفیت نفت کوره با تاکید بر توسعه زنجیره ارزش نفت خام و با حضور وحید زیدی­‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، محمد اسماعیل کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، عظیم کلانتری، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و رضا کاظم­‌نژاد مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده­‌های نفتی در مرکز بین‌­المللی همایش‌­های شرکت ملی نفت ایران برگزار شد.

در این رویداد کاظم‌­نژاد گفت: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ در پالایشگاه‌های کشور ظرفیت پالایشی وجود دارد که با احتساب ۴۰۰ هزار بشکه خوراک میعانات گازی، از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه باقیمانده ظرفیت پالایش نفت خام در کشور، حدود 25 درصد آن به نفت کوره یا وکیوم باتوم تبدیل می‌شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر بتوانیم نفت کوره را در زنجیره‌ ارزش‌افزوده استفاده کنیم، ۱.۳ میلیارد دلار درآمد به ۳ میلیار دلار در سال می‌رسد.

وی با اشاره به احداث دو پالایشگاه نو در آینده اظهار کرد: با احداث این دو پالایشگاه ظرفیت روزانه پالایشگاه‌های کشور به دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و مقدار تولید نفت کوره به ۶۰ هزار تن در روز می‌رسد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین اظهار نمود: در پالایشگاه امام خمینی شازند واحد RFCC (واحد تولید بنزین از برش‌های سنگین نفتی) وجود دارد که نفت کوره را به فرآورده‌های سبک و سوخت کشتی با گوگرد زیر نیم درصد تبدیل می‌کند.

در ادامه این رویداد محمد اسماعیل کفایتی در مورد مازوت صحبت­هایی ارائه نمودند، ایشان خاطر نشان ساختند: مازوت برشی از برج تقطیر است که به‌دلیل گوگرد بالا، کیفیت پایین، مسائل سوء برای محیط زیست، باران‌های اسیدی، خوردگی و… نسبت به برش‌های دیگر ارزش کمتری دارد.

وی افزود: افزون‌بر گوگردزدایی مازوت می‌توانیم به ارزش‌افزوده تبدیل کنیم، از این رو افزون بر تولید محصولاتی نظیر گازوئیل، بنزین و … می‌توانیم فرآورده با ارزش بالاتر نیز از مازوت بگیریم.

رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت اظهار کرد: ماده ۱۸ قانون هوای پاک استانداردسازی سوخت مازوت تحویلی به صنایع را تکلیف کرده است که نفت کوره با گوگرد ۳.۵ درصد به نفت کوره با نیم درصد تبدیل شود و ماده ۵۹ اصلاح الگوی مصرف انرژی، دولت را مکلف به کاهش سالانه دو درصد نفت کوره کرده است تا مازاد نفت کوره به زیر ۱۰ درصد در پالایشگاه‌ها برسد.

در پایان این رویداد نمایندگانی از پالایشگاه‌های نفت تهران، کرمانشاه، پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت‌های دانش‌بنیان گزارشی از تازه‌ترین دستاوردها و اقدام‌های خود در زمینه گوگردزدایی از مازوت ارائه نمودند.

question