ديدار دكتر كفايتي رييس پارك نوآوری و فناوری صنعت نفت با مسئولان و فعالان حوزه فرهنگی و فناوری شمال غرب و دانشگاه تبريز

ديدار دكتر كفايتي رييس پارك نوآوری و فناوری صنعت نفت با مسئولان و فعالان حوزه فرهنگی و فناوری شمال غرب و دانشگاه تبريز

دكتر كفايتي رييس پارك نوآوری و فناوری صنعت نفت در ششمين جلسه شوراي فرهنگي منطقه ٥ صنعت نفت (شمال غرب) ضمن اشاره به اهميت تعالی فرهنگی در كشور، گفت: در کشوری مانند كشور ما كه هميشه توحيدي بوده كار استعمار را جدا كردن ملت‌ها از پيشينه آن‌ها عنوان كرد و افزود، نتيجه این امر خلاء فرهنگي حاكم بر دنياي امروز است. 

ايشان در ادامه عنوان كرد، با ذكر و ياد خدا و با تكيه بر میراث جاودان انديشمندان بزرگ خود و با بهره‌گيري از نعمت‌های الهی، مانند گاز كه خداوند به مردم ما ارزاني داشته مي‌توانيم با استفاده درست و بهره‌ور جامعه پویا و عین حال مرفهي داشته باشيم. وی افزود، دشمن ما را در یک جنگ تمام عیار اقتصادی و مهندسی قرار داده و نقش مجموعه گاز در بی اثر نمودن تحریم‌ها بسیار اهمیت دارد.
رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت:ما در طول تاریخ و درحال حاضر به لحاظ مهندسی از جایگاه بالایی برخوردار هستیم که باید فرهنگ جهاد و مقاومت در عرصه جنگ اقتصادی و جنگ مهندسی را تقویت نماییم. وی ادامه داد، دشمن بدنبال مایوس سازی  و القای فلاکت در جامعه می باشد درحالیکه ما از نظر شاخص رفاه و ثروت نسبت به گذشته و بسیاری از کشورها در رتبه بالایی قرار داریم که یکی از کارهای مهم فرهنگی روحیه مثبت اندیشی و رضایتمندی و امید بخشی نسبت به آینده می باشد.
دكتر كفايتي ضمن اعلام آمادگي پارك نوآوري و فناوري صنعت نفت و گاز جهت همكاري در موضوعات فرهنگي با شورای فرهنگي شمال غرب و استقبال از ايده‌هاي آنان خواستار حضور و مشاركت آن شورا در برنامه‌هاي پارك نظير “همايش زنجيره ارزش” كه در اواخر آذر ماه برگزار می گردد، شد.
محمداسماعیل کفایتی در بخش دیگر صحبت های خود گفت: یکی از بخش مهم  فرهنگ، قرار گرفتن در صراط مستقیم (که همانا استفاده درست از نعمت‌های الهی و جلوگیری از هدر رفت نعمت‌ها و منابع می‌باشد) و استفاده بهینه از منابع می‌باشد که دراین خصوص فرهنگ فناوری و نوآوری و فرهنگ‌سازی در این زمینه‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد تا جامعه پویا و متعالی داشته باشیم.
در ابتدای این جلسه، يكي از مديران شورای فرهنگي شمال غرب به ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي مجموعه خود، از جمله بحث صادرات گاز به تركيه، تهاتر گاز با ارمنستان، سوآپ گاز با تركمنستان و آذربايجان پرداخت.
وي اضافه كرد در شرايط تحريم بيش از ٨٥ قلم از قطعات اساسي توربين‌ها و كمپرسورها توسط منطقه فوق، داخلي سازي شده و ٣٨ قلم در دست اقدام و داخلي سازي مي‌باشد.
وي در ادامه اشاره كرد، تعميرات اساسي توربين‌ها و كمپرسورها توسط شركت‌هاي دانش‌بنيان منطقه انجام مي‌شود.
در پايان ضمن اشاره به فعاليت بيش از ١٥ شركت در شورای فرهنگي شمال غرب شامل استان‌هاي زنجان، اردبيل، آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي خواستار تشكيل فصلي جلسات جهت افزايش همكاري‌ها مخصوصا در بعد فرهنگي شد.
در این جلسه، يكي ديگر از مديران شورای فرهنگي شمال غرب، گزارشي از فعاليت‌هاي فرهنگي آن شورا در مجموعه نفت چهار استان شمال غرب ارائه داد.
فعال شدن دیپلماسی علمی با کشور‌های همسایه
دكتر كفايتي در جلسه‌اي با حضور مديران شورای فرهنگي نفت شمال شرق كشور در دانشگاه تبريز شركت و با مسئولين آن شورا و همين‌طور دانشگاه یاد شده به گفتگو پرداخت.
ايشان، ضمن اشاره به ظرفيت دانشجويي سي هزار نفري دانشگاه تبريز و قرار گرفتن آن دانشگاه در منطقه مرزي خواستار جذب دانشجو و همكاري‌هاي بين دانشگاهي و به نوعي ديپلماسي علمي بين دانشگاه‌هاي شمال غرب كشور با دانشگاه‌ها و صنايع كشورهاي همسايه، مانند آذربايجان، ارمنستان، تركيه، سوريه، عراق و افغانستان گرديد.
وی همچنين خواستار ترغيب پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌هاي شمال غرب به ايجاد واحدهاي فناورانه در كشورهاي همسايه و ایجاد ارزش افزوده و صادرات محصول به‌جاي خام فروشي شد.
دكتر كفايتي در این دیدار، ضمن انتقاد از حاكم شدن روحيه مقاله محوري در دانشگاه‌ها خواستار فعاليت عملياتي و ورود اساتيد دانشگاه به صورت عملي در پروژه‌هاي نفت و گاز شد.
همينطور از حاضران در جلسه براي شركت در كنفرانس پتروتك دعوت كرد. رییس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت در بازدید از نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ با شرکت های نواور و برخی مدیران مجموعه های پالایش و همچنین دکتر فلاح، مشاور استاندار آذربایجان در حوزه فن اوری دیدار و گفتگو کرد.

تاریخ انتشار: 1402/09/18

question