نشست به‌هم‌رسانی کسب و کارهای اصلی طرح احيای چاه‌های بسته و کم بازده نفتی

نشست به‌هم‌رسانی کسب و کارهای اصلی طرح احيای چاه‌های بسته و کم بازده نفتی

در ادامه مراحل فراخوان فرآيند طرح احياي چاه‌هاي بسته و كم‌بازده نفت، پارك فناوري و نوآوري نفت و گاز  “نشست به‌هم‌رساني كسب‌و‌كارهاي اصلي طرح احياي چاه‌هاي بسته و غيرفعال نفتي” را برگزار نمود. در اين نشست دو روزه كه روز نخست آن سه‌شنبه ۱۴ تیر ماه برگزار گرديد، شركت‌هاي دانش‌بنيان و فناور به عنوان متقاضيان طرح، شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات چاه به عنوان همكار فني و موسسات، نهادها و صندوق‌هاي مالي و سرمايه‌‌گذاري به عنوان تامين‌كننده سرمايه‌گذاري خطرپذير دعوت شده بودند.

در افتتاحيه نشست محمد اسماعیل كفايتي رييس پارك فناوري و نوآوري نفت و گاز، سید مهدیا مطهري مدير پژوهش و فناوري شرکت ملی نفت ایران و دبير ستاد تحول و پيشرفت فناوري‌هاي دانش بنيان شركت ملي نفت ايران و همچنين محمد صابر كرم‌بيگي معاون فناوري پارك توضيحاتي در خصوص مراحل طي شده در فراخوان، گام‌هاي پيش رو و نحوه برگزاري اين نشست B2B ارائه كردند.
در این نشست کفایتی رئیس پارک به ارایه گزارشی از روند کارهای انجام شده،  پرداخت. ایشان یکی از ارکان طرح را آشنائی موسسات سرمایه گذار  با اهداف طرح دانست. ایشان فرمود، در روند این اقدام؛ توجیه قسمتهای  مختلف و بهم رسانی شرکتهای سرمایه گذاری و خدمات چاهی و مجموعه فناور و دانش بنیان را از اقدامات پارک دانست. کفایتی گفت: نشست دوم توجیهی با همکاری مدیریت‌های سرمایه‌گذاری و کسب و کار، نظارت بر تولید نفت و گاز و همچنین پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت در حال انجام می باشد و انتخاب چاهها توسط شرکتها صورت  می گیرد که امیدواریم  ارزیابی شرکتهای ثبت نام کننده تا پایان شهریور ماه سال جاری به اتمام برسد. رئیس پارک ادامه داد: لازمه آن  فعال تر شدن شرکتهای درخواست کننده طرح می باشد. کفایتی همگرایی پارک و مجموعه مدیران شرکت ملی نفت و مناطق و شرکتهای بهره بردار و اقدامات توجیهی آنها را از نقاط قوت این طرح دانست. ایشان بیان داشت طرف دیگر مجموعه فناور و دانش بنیان ها می باشند که امیدواریم نسبت به شناسایی سرمایه گذاران قوی و یا  شرکت‌هایی که توانایی انجام خدمات چاه هستند سرعت بیشتری بگیرند و در جلسه دوم این بهم رسانی ولو سرویسها و مجموعه های سرمایه گذار ورود نمایند. رئیس پارک ادامه داد که این موضوع به عنوان یک نوآوری باز در حال انجام است. در صورتی که مجموعه شرکت ملی نفت با ظرفیتی که دارد توانایی انجام کار را دارد ولی بنا بر این است که از شبکه توان بیرون استفاده شود. این طرح در شورای اقتصاد به تصویب رسیده است و ارزیابی ما بر این است علی رغم ریسک طرح؛  این مهم توجیه فنی و اقتصادی را دارد و شرکتهای دیگری نیز علی رغم اتمام ثبت نام، تقاضای حضور در انجام طرح را داده اند. کفایتی گفت ما دست شرکتهای فناور را در شناسایی شرکتهای سرمایه گذار باز گذاشته ایم و آمادگی ارائه مشاوره به این شرکتها هستیم و قرارداد ها که بند بند و کلمه به کلمه آن ‌ مطالعه دقیقی شده است را در تیرماه  رونمایی کنیم.
به گزارش روابط عمومی پارک اين نشست در حالي توسط پارك فناوري و نوآوري نفت و گاز برگزار شد كه هر يك از ذينفعان اصلي اين طرح در نشست‌هاي جداگانه‌اي در جريان جزييات و ابعاد طرح قرار گرفته بودند؛ “نشست اول توجيهي” مورخ 24 اسفند 1400 با حضور شركت‌هاي دانش‌بنيان و فناور متقاضي طرح احيا، “نشست آشنايي با طرح” مورخ  18 خرداد با مدعوين شركت‌هاي خدمات چاه و “نشست تامين مالي طرح” مورخ 8 تير كه ابعاد كلي طرح با مشاركت بسياري از فعالان بازار سرمايه تشريح گرديد. اين نشست در فضايي متفاوت برگزار شد و در آن تعدادي از شركت‌هاي متقاضي طرح، ارائه‌دهنده خدمات چاه و موسسات تامين سرمايه به ارائه قابليت‌ها و توانمندي‌هاي خود پرداختند و سپس در جلسات جداگانه‌ي B2B با يكديگر به مذاكره پرداختند. اين نشست توسط پارك به گونه طراحي گرديد كه بستر مناسبي براي تشكيل كنسرسيوم‌هايي از ذينفعان اصلي طرح فراهم شود. 

در روز دوم 15 تير نيز ساير ارائه‌ها توسط مدعوين به انجام رسيد و سپس در پنل تخصصي پرسش و پاسخ با حضور معاونين مديريت‌هاي نظارت بر توليد، سرمايه‌گذاري و كسب و كار، پژوهش و فناوري و پارك فناوري و نوآوري نفت و گاز به عنوان اعضاي پنل علاوه بر پاسخگويي به سوالات مدعوين، جزييات ديگري نيز از ابعاد مختلف طرح  به سمع و نظر اعضاي حاضر رسيد.

question