انرژی؛ محور مهم مذاكرات ایران در حاشیه اجلاس شانگهای

انرژی؛ محور مهم مذاكرات ایران در حاشیه اجلاس شانگهای

ایران عضو سازمان همكاری‌ شانگهای شد

انرژی؛ محور مهم مذاكرات ایران در حاشیه اجلاس شانگهایدر 

 در بیست‌ودومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان نهایی شد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، روز جمعه (۲۵ شهریورماه) و در بیست‌ودومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی ازبکستان در شهر سمرقند برگزار شد، به‌صورت رسمی، عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای از سوی رئیس‌جمهوری ازبکستان اعلام شد.

در این اجلاس سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان و ژانگ مینگ، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای و روسلان میرزایف، رئیس کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای حضور داشتند.

ایران و ازبکستان؛ همکاری در بخش‌های مختلف انرژی

جواد اوجی، وزیر نفت که رئیس‌جمهوری را برای شرکت در نشست اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان همراهی می کرد در سمرقند با عظیم احمد خوجه‌اف، سرپرست وزارت انرژی ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار تأمین فرآورده‌های مورد نیاز ازبکستان (ال‌پی‌جی، سوخت جت، نفت کوره، میعانات گازی و …)، توسعه بعضی میدان‌های هیدروکربوری ازبکستان از سوی شرکت‌های توانمند ایرانی، استفاده از خدمات حفاری شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بالادستی ازبکستان بررسی شد.

همچنین در این دیدار سرپرست وزارت انرژی ازبکستان علاقه‌مندی خود را برای همکاری آموزشی و پژوهشی و استفاده از توانمندی‌های فنی و مهندسی ایران در بخش پتروشیمی اعلام کرد و مقرر شد در این زمینه کارگروه‌های مشترک تشکیل شود.

بررسی ایجاد شرکت‌های مشترک در بخش‌های مختلف صنعت نفت، ارتقا و بازسازی پالایشگاه‌های ازبکستان با استفاده از توان فنی شرکت‌های ایرانی (ازبکستان دو پالایشگاه نسبتاً کوچک بخارا و فرغانه را در اختیار دارد) دیگر محور این مذاکرات بوده است.

هیئت عالی‌رتبه ایران و ازبکستان در این دیدار در زمینه اجرای مشترک طرح‌های پتروشیمی در ایران، انجام فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشاف در حوزه نفت و گاز، عرضه محصولات پتروشیمی ایران در ازبکستان، مبادله نفت خام و فرآورده‌های نفتی، تحقیق مشترک برای توسعه و تجاری‌سازی کاتالیزورها و مواد شیمیایی برای کارخانه‌های پتروشیمی، ارائه کمک‌های مالی و حمایت از همکاری‌های بانکی برای توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در هر دو کشور، تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز، همکاری در زمینه ایجاد و تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و تبادل دانش در حوزه صنایع شیمیایی نفت و گاز و تربیت نیروی انسانی ماهر در صنعت نفت به توافق رسیدند.

اعلام نیازی های ازبکستان در حوزه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به ایران

جواد اوجی در این سفر همچنین با جمشید خوجه‌اف، معاون نخست‌وزیر ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ازبکستان نیازهای خود در حوزه فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی را به ایران اعلام کرد.

خوجه‌اف با اشاره به اشتراکات تاریخی و تمدنی دو کشور و استقبال از سفر هیئت ایرانی و ابراز علاقه جدی به همکاری‌های دوجانبه در بخش انرژی، از تفاهم‌نامه امضاشده بین وزیر نفت ایران و سرپرست وزارت انرژی ازبکستان حمایت و بر اجرایی‌ شدن مفاد آن تأکید کرد.

وی همچنین با تأکید بر آموزش، پژوهش و تحقیق مشترک درباره کاتالیست‌ها و دیگر موضوع‌های حوزه انرژی، به اعلام نیازمندی‌های کشور ازبکستان به فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی پرداخت.

معاون نخست‌وزیر ازبکستان بر استفاده از خدمات شرکت‌های ایرانی در بخش بالادستی انرژی ازبکستان نیز تأکید کرد.

تهران و تاشکند ۱۷ سند همکاری امضا کردند

پس از دیدارهای هیئت های عالی رتبه دو کشور ایران و ازبکستان، آیین امضای ۱۷  سند همکاری و یادداشت تفاهم بین تهران و تاشکند روز چهارشنبه (۲۳شهریورماه) با حضور رؤسای جمهور دو کشور در ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند برگزار شد.

این اسناد در زمینه‌های انرژی، توسعه حمل‌ونقل ترانزیتی، مبادلات فرهنگی، گمرک، مبادلات تجاری و اقتصادی، بهداشت و دیگر زمینه‌هاست که بین وزیران ایران و ازبکستان و در حضور رؤسای جمهور دو کشور امضا شد.

همکاری مطلوب در حوزه انرژی با ازبکستان

رئیس‌جمهوری همچنین در نشست کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، با تبریک سالگرد استقلال ازبکستان به شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری این کشور گفت: روابط ایران و ازبکستان بدون تردید در این سال‌ها پیشرفت خوبی داشته، به‌ویژه در دوران ریاست جمهوری شما روابط تهران با تاشکند روابط همسایگی و منطقه‌ای نیست، بلکه تمدنی، عمیق و فرهنگی است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: پیشرفت ازبکستان، پیشرفت ماست و برای توسعه روابط بین دو کشور مانعی نمی‌شناسیم و این آمادگی وجود دارد روابط دوجانبه را در حوزه تبادل تجاری، ترانزیتی و حمل ونقل افزایش دهیم.

رئیسی به همتای ازبکستانی خود یادآور شد: همچنان که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان به شما گفتم، آمادگی داریم در حوزه انرژی با توجه به امکاناتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: با اراده‌ای که در سطح سران دو کشور وجود دارد می‌توان سطح روابط تجاری تهران – تاشکند را از ۵۰۰ میلیون دلار فعلی سه تا چهار برابر افزایش داد.

همچنین شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان در این دیدار سفر رئیس جمهوری ایران به کشورش را یک سفر تاریخی توصیف کرد و گفت: دو کشور ایران و ازبکستان وارد مسیر توسعه شده‌اند و این سفرها پایه‌های محکمی برای توسعه روابط ایران و ازبکستان خواهد بود.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر اطلاعات بیشتری درباره تاریخ بزرگ ایران کسب کرده‌ایم، البته با توجه به روابط تاریخی مشترک مبادلات اقتصادی میان دو کشور افزایش داشته است.

۸۰ شرکت بزرگ روسی در راه ایران

سیدابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور ایران و روسیه طی دیداری در حاشیه اجلاس شانگهای در سمرقند با مرور تفصیلی عرصه همکاری‌های اقتصادی، از پیشرفت‌های چشم‌گیر در روابط دو کشور به‌ویژه در عرصه‌های بانکی، حمل‌ونقل زمینی و دریایی، گمرک و انرژی ابراز خشنودی کردند.

رئیس جمهوری ایران در این دیدار همکاری‌های اقتصادی تهران – مسکو را برای دو ملت و کشورهای منطقه مفید ارزیابی کرد و به‌ مرور ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و بانکی دو کشور پرداخت.

وی با یادآوری اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها در برخورد با کشورهای مستقل تصریح کرد: آمریکا فکر می‌کند هر کشوری را تحریم کند آن دولت و ملت متوقف می‌شوند، اما این یک اشتباه محاسباتی است، چراکه در عمل خود را محدود کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این دیدار مواضع روسیه و ایران را همگرا و هماهنگ ارزیابی کرد و با اشاره به روابط گسترده تجاری مسکو – تهران، از افزایش رفت و آمد مقام‌های اقتصادی دو کشور ابراز خشنودی و اظهار کرد: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) ۸۱ درصد و در پنج ماهه امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس‌جمهوری روسیه با بیان اینکه توافق‌نامه همکاری‌های جدید تهران – مسکو در مراحل پایانی قرار دارد، برای تدوین پیش‌نویس سند همکاری‌های راهبردی اقتصادی میان دو کشور اعلام آمادگی کرد.

پوتین به افزایش تعامل‌ها و رایزنی‌های مسئولان اقتصادی دو کشور اشاره و اظهار کرد: یک هیئت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد.

روابط ایران و چین راهبردی است

همچنین سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ رؤسای جمهور ایران و چین در نخستین دیدار خود در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای درباره مهم‌ترین مسائل مربوط به مناسبات دوجانبه برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو و تصمیم‌گیری کردند.

رئیس‌جمهوری در این دیدار ضمن تبریک روز ملی خلق چین به رئیس‌جمهوری و ملت چین، از مواضع سازنده این کشور در روند عضویت ایران در پیمان شانگهای قدردانی و از نقش‌آفرینی چین برای عضویت ایران در سازمان بریکس استقبال کرد.

رئیسی برنامه همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین را نشانه و نماد اراده دو کشور برای توسعه همه‌جانبه روابط دانست و اظهار کرد: ظرفیت‌های گسترده موجود در زمینه‌های نفت و انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری بستر بسیار مناسبی برای تعمیق و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین نیز در این دیدار از مواضع مستقل جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی تقدیر کرد و گفت: روابط ایران و چین راهبردی است و فارغ از هر تحول بین‌المللی توسعه خواهد یافت.

وی همچنین بر آمادگی کشورش برای استفاده مفید از سازوکارهای تعاملی، به‌ویژه سازوکار تعامل هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور تأکید کرد.

شی جین پینگ با اشاره به نقش مهم ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: چین از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس حمایت می‌کند.

ایران و پاکستان؛ گسترش همکاری در بخش انرژی

سید ابراهیم رئیسی در ششمین برنامه کاری دومین روز سفر به ازبکستان، میزبان شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان بود.

رئیس‌جمهوری با مهم توصیف کردن روابط تهران و اسلام‌آباد اظهار کرد: ایران برای گسترش روابط با پاکستان حد و مرزی قائل نیست.

در این دیدار دو طرف از همکاری‌ در حوزه انرژی استقبال و بر انجام پیگیری‌های لازم برای برداشته شدن موانع در این زمینه تأکید کردند.

گفتنی است، اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هر ساله با محوریت موضوع استراتژی همکاری‌های چندجانبه و حوزه‌های اولویت‌دار توسعه، رسیدگی به موضوعات مهم و تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی اعضا برگزار می شود

 

 

 

 

question